Kontakt for lejere
Log ind
Pludselig skade?
I tilfælde af pludselig og uopsættelig opstået skade, så som oversvømmelse, brand, sprungne vandrør eller lignende, er det vigtigt at du omgående telefonisk kontakter den ansvarlige administrator for ejendommen.
Ind- og fraflytning
Hvordan foregår ind- og fraflytning?Indflytning
Ønsker du at leje et af vores lejemål vil det foregår således:
Før der vil blive udarbejdet en lejekontrakt skal du ud og have en fremvisning af lejemålet. bliver begge parter enige om af lejemålet opfylder dine behov vil der herefter blive udarbejde en lejekontrakt til dig.
I forbindelse med lejekontrakten modtager du også en faktura, som typisk vil indeholde betaling af depositum samt 1. måneds husleje.
Når begge parter har underskrevet lejekontrakten og du har betalt fakturaen, er kontrakten gældende.
I forbindelse med indflytning afholdes samtidig til et obligatorisk indflytningssyn, hvor lejemålet gennemgås og nøglerne udleveres. Dette sker typisk på indflytningsdagen.
Når du har overtaget lejemålet har du 14 dage til at fremsende en eventuel fejl -og mangelliste. Denne sammen med lejekontrakten ligger til grund for evt. ting som skal udbedres.
Ved lejemålets ophør skal det det lejede som udgangspunkt afleveres i samme stand som ved indflytning.
Lejer du gennem Fjordlandets Ejendomme vil du altid flytte ind i et nymalet of istandsat lejemål.
Fraflytning
Hvis du ønsker at opsige dit lejemål, skal dette gøres skriftligt. Jf. lejekontrakten er der 3 måneders opsigelse på lejemålet og altid til den 1. hverdag i en måned. Når vi har modtaget din opsigelse, vil du modtage en bekræftelse. Samtidig modtager du også information omkring hvad du skal gøre der fra.
I god tid, og mindst 4 uger før fraflytning skal der aftales et fraflytningssyn.
I forlængelse af fraflytningssynet vil der blive lavet en fraflytningsrapport, som er en oversigt over standen af lejemålet. Fraflytningsrapporten sammenholdt med indflytningsrapporten, samt fejl - og mangelliste, blive lagt til grund for hvad der skal laves for at bringe lejemålet tilbage i samme stand som ved indflytningen.
Der istandsættes jf. fraflytningsrapporten således, at det lejede fremstår i samme stand som da du overtog lejemålet. De i rapporten nævnte arbejder gennemføres, efter din fraflytningen.
Når lejemålet er istandsat, vil du modtager din flytteopgørelse hvor prisen for istandsættelse og udbedringer vil fremgå.
For afregning af vand og varme kan der gå op mod et år inden den endelige opgørelse forelægger, dette da der kun laves opgørelse en gang om året.
Er du i tvivl om hvilke forhold som gælder for dit lejemål, er det altid det som er skrevet i din lejekontrakt som er gældende.
Husdyr
Om du må holde husdyr, hvilke og hvor mange er specificeret i din lejekontrakt. Har du f.eks tilladelse til at holde én kat betydet det ikke at du også må anskaffe dig en hund. Spørg før du gør. Det kan have store istansættelses omkostninger at have dyr, som slider eller ødelægger lejemålet.
Ryning
Rygning er ikke tilladt i vores lejemål.
Ud over at være til gene for evt. andre beboere, kan rygning i lejemålet medfører meget store omkostninger til istandsættelse. Nikotin og tjære sætter sig på og suger ind i vægge, lofter, gulve og inventar. Det kan kun fjernes ved mekaniske at skrabe maling og tapet af, høvle eller udskifte gulve mm., eller ved overmaling med nikotinspærrende lag.
Husorden
En husorden er er en samling af fælles regler for alle beboere og deres gæster i ejendommen. Formålet er at passe på både ejendommen og udendørsarealerne, samt at undgå, at beboerne er til gene for hinanden med unødvendig larm og lignende forhold.
Du finder din husorden sammen med din lejekontrakt.